Michiel Kranendonk werd in 1966 geboren in Nigeria. (Bronzen zoals Circus Nijlpaard met Apen orkest en zeer kleurige schilderijen (zie Verbelding) kan hij herleiden tot Afrikaanse ‘roots’.) Hij groeide op in Muiderberg aan het IJsselmeer waar zijn voorliefde voor water, zee en zeilschepen ontsproot. Hij studeerde aan de Wackers academie (1986) en studeeerde af in 1993 in grafiek(cum laude) en schilderen aan de Academie Minerva in Groningen. Een studieverblijf aan de Royal Academy of arts in Dublin stimuleerde hem om meer uit zijn verbeelding te werken. Het schilderen van stadsgezichten –-bij voorkeur Groningen in de avond- breidde hij na de academie uit naar steden als Istanbul en Budapest. Toen hij later naar Utrecht verhuisde begon hij met het maken van een nog altijd uitbreidende serie schilderijen van Utrecht. Na de academie kroop he bloed waar het niet gaan kan en begon Michiel zijn eerste bronzen beelden te vervaardigen. Vanaf het begin heeft Michiel veel en plein air geschilderd. In 2003 raakte hij bevriend met een Terschellinger kunstverzamelaar vanuit wiens zomerhuisje hij sindsdien elk jaar Terschelling mocht schilderen. Sinds 2016 neemt hij regelmatig deel aan de jaarlijkse schildersweek ’Katwijk en plein air’. Hij is getrouwd, heeft twee kinderen en woont en werkt momenteel in Driebergen. Zijn werk is opgenomen in openbare- en bedrijfscollecties en particuliere collecties in binnen en buitenland. Kranendonk exposeert regelmatig bij vooraanstaande galerie’s als Kunstzaal van Heijningen , galerie Inkt en museum Mohlmann. Hij exposeerde regelmatig bij galerie Petit in Amsterdam totdat deze in 2017 sloot.
Kranendonk is lid van de Hollandse Aquarelisten kring en Katwijkse ‘en plain air’ schildervereniging.
Over mijn werk
Schilderen begint bij goed kijken. Toen ik begon met tekenen naar de waarneming had ik steeds het gevoel dat ik voor het eerst een boom, mens, bloem of menselijk gezicht zag. Al intens kijkend naar landschap, licht, mens en dier ervaar ik dat ik steeds meer ga houden van natuur en landschap…steeds meer het wonder of paradijs ga zien dat deze aarde in wezen is. Frenkel Franck zegt: Wij kijken (T.V., telefoon. tablet etc.) steeds meer maar zien steeds minder.
Graag schilder ik een onbedorven landschap –zoals op Terschelling- dat tijdloosheid en harmonie uitstraalt, in de hoop de kijker mee te nemen in mijn blijvende verwondering over deze( inmiddels zwaar bedreigde )prachtige planeet. Onontkoombaar gaat klimaatverandering mij dan ook zeer aan het hart omdat mijn Muze, waddeneiland Terschelling bijvoorbeeld, binnen enkele decennia –als wij zo doorgaan –onder de zeespiegel zal zijn verdwenen. Aangesproken voel ik mij door violist Tim Kliphuis die onlangs een muzikale meditatie schreef ‘over hoe de mens met aarde omspringt’ in ‘The Five Elements”. In een radio interview betoogde hij: nu is er de noodzaak dat kunstenaars geëngageert zijn en oproepen de planeet met zorg en respect tegemoet te treden daar politiek en bedrijfsleven het laten afweten. En de kinderen zoals Greta steunen in hun dappere strijd zou ik eraan willen toevoegen.
Collega houtsnijder en vriend Siemen Dijkstra zegt: ’Ik ben eigenlijk bezig met het archiveren van bezielde landschappen, voor ze verdwenen zijn.’ In wezen is elk schitterend landschap nu bedreigd door klimaatverandering en dat gaat landschapschilders natuurlijk zeer aan het hart.
Gulden snede
De gulden snede- die ik graag toepas in mijn composities- verwijst naar een tijd dat de mens met eerbied en respect naar de schepping en aarde keek. In de hele oudheid en later in de Renaissance werd de Guldensnede toegepast om de meesterwerken uit die periode te ontwerpen en schilderen(Boticelli, Da Vinci, Michelangelo etc.). De Gulden snede maakt onderdeel uit van de heilige geometrie, de idee dat een geometrie ten grondslag ligt aan hele schepping. Iedere bloem(3,5,6,12bloemblaadjes), sneeuwvlok(6), mens (5,vingers.tenen en zintuigen)verteld (komt van tellen) een verhaal over de schepping. Men zag al tellende in de natuur de Scheppers handtekening overal, meer of minder verborgen. Een niet opdringerige handtekening, je kunt er ook voor kiezen die niet te willen zien met alle gevolgen van dien. Kijk je als de Ouden dan verandert de hele natuur vanzelf van een ding (dat je kunt exploiteren en vernietigen ) in een Gij . (Ook voor de Indianen was een bizon een Gij en voor de blanken een ding). Precies een gedachtenverandering –de aarde zien als Gij i.p.v. ding- die wij nodig hebben in een tijd waarin ons gebrek aan respect voor natuur en aarde de toekomst van onze kinderen ernstig in gevaar brengt. Opnieuw is goed en anders kijken naar de natuur sleutel tot meer respect.
Vaak kies ik voor een Guldensnede rechthoek bij de keuze van formaat van mijn doeken. Ook de Gulden snede passer gebruik ik vaak om Gulden snede verhoudingen te kunnen vinden binnen mijn schilderijen. Dit draagt bij tot de harmonie, balans en tijdloosheid van schilderij.